Neçarbûn tiştekî nebaş bê dîtin
jî nişitekî mirov û jîyanê ye. Tu kes nikare hemu pirsgirekên xwe çareser bike,
hewcîdarê kesên din e. Loma mirov hewcîdarê mirov e. Ciwakbûna însan jî ji vê
hewcîdarbûnê derdikeve holê. Tu kes nikare bi serê xwe bije. Bi hev re jîyan ji
mirovan re hêsanîyê ji xwe re tîne. Lê tu tişt tenê xwedî nîmet nîne, xwedî
kulfet e jî. Bi civakê re jîyan jî wusa ye. Mirov jîyana bi civak re zêdetir
dikare îstifade bike, lê alîyê din de jî zêdetir dibe xwedî berpirsyar.
Hêz bi xwe tiştekî dînamîk e, xwedî
bandor e. Dema mirov hêz di cîh de karanî, ji mirov re dibe çêyî. Lê dema hêz
ne di cîh de hat karanîn zerarê derdixe holê. Di van rojên nûjen de hêz zêdetir
ji bona menfaetên şexsî tên karanîn. Ne şiklê karanîna hêzê, hêz bi xwe bûye
mînak. Ango zordestî û kedxarî mîna hêzê tê dîtin. Wê çaxê jî pirahîya hêzdaran
hêza xwe mîna çoyê zordarîyê di destê xwe de li ba dixin. Dema hêz bi mînakan
nehat dorpeçkirin û bi xwe bû mînak edî dibe bela serê mirovatîyê ye.
Hêz mîna alkolê ye. Heyan alkol di
şîşê da ye di bin kontrola mirov da ye. Kengê zêde hat vexwarin mirov dikeve
bin kontrola wê. Hêz bi xwe bû pîvan, mantiqa wê jî dibe rêber. Êdî hêz mirovan
digre bin mayeta xwe û îdare dike. Êdî hêz vediguhere zordarî ye. Wê demê kesên
bi xwedî hêz êdî gor mantiqa zordarîyê hesabên xwe dikin.
Di navbera însanan de her dem
tekoşîna baş û nebaşî yê berdewam e. Dema hêzdarî veguherî zordarî mirovên li
hember derbikevin jî bibin. Kesên hember zordarîyê derdikevin ger ne gor
mantiqa wan dest pê bikin, bilakîs mentiqek din bihewînin. Dema ew gor mantiqa hêzê
rê bikevin ewê bi șiklekî alîyên zordaran ve werin qelskirin. Ewê her demê hemû
hewldanên hember xwe ji gor menfaetên xwe manupûle bikin, xwe serkeftin
derbixin. Șaîrê navdar dibêje ku hêza wan “guherandin e.”[i]
Em dikarin ji vanî re daf û dek jî bibêjin. Qêrîna li hember daf û dekan çare
nîne. Zordaran hesabên qêrîn û gazîyên neçaran kirine û gor wan tedbîrên xwe
girtine. Yên hember wan derdikevin ger ne mîna wan bikin. Kesên ku bi mantiqa
wan li hember kirinên wan derbikevin dişipin wan û dibin mîna wan. Kesên ku
mîna zordaran hereket bikin, êdî ji wan in.
Her kes di serî de bi xwe re pirsyar
e. Dikare qerera xwe an li alîyê zordaran an jî li hember wan bide. Dû
qerardayînê cîhê xwe belû dike. Dema gor qerera xwe hereket bike di cîhê xwe yê
dîyarkirî de ye. Lê dema gor qerera xwe hereket neke wê çaxê li hember cîhê xwe
yê dîyarkirî ye. Mirov bi kirinên xwe nîșan dide ku an li dû gotinên xwe ye an
jî hember wan e. Wexta cîh girtin zelal nebe xapandin asantir e.
Mirov xwe hember sîstema zordar
bibîne jî dibe ku bi kirinên xwe li jê re alîkar be. Zordaran dezgeha xwe ava
kirine û jê îstîfade dikin. Dibe ku mirov bibêje ku, ma bi tenê bi min sîstem
bê guhertin? Lê mijar guhertin û neguhertina sîstemê nîne, mijar bi hajîbûn an
jî nehajîbûna kirin û gotinên xwe ne. Ango li ser soza xwe mayîn û nemayîn e.
Dema îstîqamet hat dayîn û hat mucadele
kirin destpêk hatîye dayîn. Bi peyîva mucadele dayînê tu car nîyet li vir
pevçûn û șer nîne. Bilakîs bi pevçûn û bi șer tu kes nikare hember hêzdarên
kedxar derbikeve. Bi xwe șer firsenda herî yekemîna di bin destên hêzdarên
kedxar e. Ew tu carê șer natirsin û dixwezin neçar șer darbixin ku ew zêdetir
serbikevin.
Çileyê Pêşin / Berfenbar / Kanûn
2015
[i] Sezai Karakoç helbesta xwe ya bi
navê Masal (çîrok) de dibêje: „Hûn xwedî hêzekê ne, lê mezin e: Guherandina
kesên hember xwe”.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen